Natuurfotografie

Op zoek naar de grote gele kwikstaart op Flores (Azoren)

Natuurfotografie is mijn grote hobby. Op het moment dat ik me verveel (heeeeel af en toe) ga ik er op uit, de velden in, de bossen door op zoek naar iets moois. Elke keer is het weer een verassing want de natuur laat zich niets opleggen.

Ook tijdens onze vakanties is natuurfotografie een reisdoel op zich, mijn vakantielens is dan ook een 150-600mm telelens waarmee ook deze onderstaande platen zijn geschoten.

Enjoy! En wil je een natuurfoto van mij aan de muur, stuur dan gewoon even een berichtje!

Potvis

In het najaar van 2018 ging ik met Ilse naar de Azoren. We bezochten vijf eilanden en ons grote doel was om een dier te zien wat je niet in de dierentuin zult treffen: de potvis. Zo groot als een vrachtwagen met oplegger maar zeker niet makkelijk te vinden. De eerst boottocht was het mispoes maar gelukkig zijn we nog een keer gegaan en liet de potvis ook nog eens zijn staart zien, dat gebeurd terwijl hij naar beneden duikt op zoek naar bijvoorbeeld inktvissen. Daarna kunnen ze een uur onderwater blijven dus je begrijpt dat ik meer dan tevreden ben met deze plaat.

Dieren van de nacht

Natuurfotograaf Henri Van Vliet heeft met het project Dieren van de nacht op de Hoge Veluwe een geweldige nachtsetting gebouwd speciaal gericht op de nachtdieren.

Een achtertuinproject waarbij hij andere fotografen zo nu en dan ook de kans geeft om de hutje te huren. Gisteren was ik de gelukkige en mocht een nachtje doorhalen.

De vossen kwamen vannacht met regelmaat langs. Echte wilde dieren, schuw en alert. Muisstil blijven zitten op een afstand van nog geen vijf meter en uiteindelijk bij voldoende vertrouwen de sluiter zachtjes indrukken.

Steenuil

Maar soms zit natuur ook gewoon om de hoek zoals dit steenuiltje dat we tijdens een wandeling met de hond zagen verdwijnen in een boom. Na goed zoeken liet hij zich fotograferen.

Huismus

Een paar dagen er tussenuit in de mooie Duitse Eifel. Wat een prachtige omgeving is het daar, afwisseling tussen bos en velden.

Dit huismusje was met zijn vriendjes aan het dollen tussen de korenbloemen, heel eventjes bleef hij zitten wat mij de kans gaf om hem te fotograferen in een prachtig sfeertje.

Goudvink

Ik maak ook graag gebruik van speciale fotografiehutten.

Zonsondergang

En kom je dan na een lange wandeling nog steeds geen vogels of andere dieren tegen dan is er soms nog de beloning van een magische zonsondergang zoals hier bij het Wierdense veld.

Europese zeearend 1

Logge stugge en luie beesten zijn het. Het liefst sparen ze de hele dag energie maar ja, af en toe moet je toch eten en dan zijn ze ineens opmerkelijk snel en wendbaar.

Europese zeearend 2

In juni 2018 was ik met een groep natuurfotografen een week in de Oderdelta in Polen om zeearenden te fotograferen. Zoals je ziet is dit goed gelukt. Twee keer per dag gingen we met bootjes het meer op en zo nu en dan hadden we het geluk dat we in de buurt konden komen van deze enorme jongens.

Reebok

Een weekendje weg in Vorden, een prachtige oude boerderij middenin de natuur. Rond de schemering altijd even een stuk wandelen in de hoop om reeën te treffen en ineens staat hij daar, deze jonge bok. Telkens als hij een hap gras nam deed ik een stapje naar voren, net zo lang tot de compositie klopte.

Krokodil

In febuari 2018 bezochten we wederom Gambia. Het land van de vogels maar ook van de crocs! Groot zijn ze niet, hooguit twee meter, maar toch schrik je je een hoedje als ze plotseling aanwezig zijn.

Dit exemplaar vond de kano in zijn buurt niet zo gezellig en zwom naar de waterkant om daar een zonnebad te nemen.

Blauwe reiger

In Polen is de natuur nog zoals deze vijftig jaar geleden bij ons was. Er is een overtal aan akkerranden, velden en natuurgebieden. Ook op en rond het water (Oderdelta) is genoeg te beleven. In juni 2018 was ik met een groep andere natuurfotografen een week in Polen met als hoofddoel de Europese zeearend, deze blauwe reiger was één van de mooie bijvangsten.

Grote gele kwikstaart

Op het eiland Flores op de Azoren vlogen veel grote gele kwikstaarten of zoals de Engelsen ze noemen de grey wagtail.

Door de harde wind op het eiland wat op 3000 kilometer van Portugal en Amerika ligt bleven de vogeltjes regelmatig eventjes hangen in de vlucht wat mij de mogelijkheid gaf om deze vluchtfoto te maken.